Як захистити дітей від дезінформації в мережі
Разом із активними бойовими діями в Україні відбувається й інформаційна війна, наслідки якої не менш згубні, ніж від куль та ракет.
Фейкові новини, дезінформація, деструктивні заклики в мережі – це те, з чим ми зустрічаємось в інтернеті все частіше. Це є невід'ємною частиною гібридної війни. І найбільша небезпека в тому, що через вплив дезінформації ми можемо почати сумніватись у правді та грати на руку злочинцям. На жаль, ми не завжди знаємо та розуміємо, як поводитися з такою інформацією та як захистити дітей, що довгий час проводять в мережі.
Інформаційна війна – це вплив на населення іншої країни в мирний або воєнний час через розповсюдження певної інформації та захист громадян власної країни від такого впливу.
Як оцінити інформацію, яку дитина хоче поширити?
І дорослі, і діти схильні більше довіряти тій інформації, яка підтверджує їхні роздуми та ставлення до певних явищ. Саме тому найчастіше ми поширюємо саме такі новини чи дописи. Під час поширення інформації в соцмережах важливо запитувати себе:
- Які емоції викликає в мене інформація, яку я хочу поширити?
- Як ця інформація може вплинути на інших людей?
- Як ця інформація вплине на мене за деякий час?
- Я поширюю цю інформацію, бо я впевнена в її правдивості, чи хотіла б, щоб вона була правдивою?
Важливо використовувати правдиву інформацію для побудови свого світосприйняття, а не будувати світ ілюзії завдяки дезінформації.
Кроки, як навчити дитину поводитись з дезінформацією
Загальні правила:
- Прочитай
- Перевір
- Почекай (не поширюй інформацію одразу, як її побачив)
Якщо хтось
зі знайомих поширив неправдиву інформацію:
- Важливо не оцінювати людину та не критикувати, що вона зробила це навмисно;
- Напишіть людині у приватні повідомлення, що, здається, пост містить дезінформацію;
- Додайте посилання на правдиву інформацію чи спростування написаної інформації;
- Якщо ви не готові особисто спілкуватись з людиною, то можете поскаржитись на допис з відміткою «Неправдива інформація»;
- Якщо дитина помітила дезінформацію в соціальних мережах, то варто звернутись за допомогою до дорослого, кому вона довіряє, щоб можна було отримати підтримку та разом виконати кроки, які прописані вище.
Якщо
я поширив неправдиву інформацію:
- видалити свій пост, який містить дезінформацію;
- робити примітку в оригінальному пості, що, на жаль, інформація в цьому пості не є правдивою, та надати посилання на нове перевірене джерело;
- якщо це сторіз, то зробити додатковий матеріал про те, що попередня інформація не є правдивою.
Пам’ятайте, що дезінформація часом захована дуже ретельно й одразу її помітити доволі складно. Через деякий час може з’явитись офіційне повідомлення стосовно неправдивої інформації, або ми можемо знайти джерела, які спростовують попередні дані. Тож якщо ви розумієте, що певний контент є неправдивим, то важливо зреагувати на це.
Як
спілкуватись з дитиною щодо контенту, який вона бачить в інтернеті?
- Цікавтесь у дитини, що вона знаходить для себе корисного в мережі, які ресурси відвідує, на яких сайтах шукає інформацію.
- Створіть вдома маленьку медіаплатформу, коли в певний час ви збираєтесь всією родиною та обговорюєте, ділитесь думками стосовно новин світу.
- У різних життєвих ситуаціях робіть акцент на визначенні з дитиною, що є «факт», а що – «думка людини».
- Наводьте дітям приклади дезінформації, коли переглядаєте новини чи інформаційні ресурси.
- Запитайте в дитини, чи вона замислюється, що інформація, яку вона поширює в мережі, може бути неправдивою, та які наслідки несе для неї та її близьких.
- Нагадуйте дитині, що вся інформація, фото, реклама, блоги – це спосіб заробітку людей в інтернеті. Все, що ми бачимо в мережі, наприклад, сайти, фото чи відео, текст – це чиясь робота, за яку людина отримала гроші. Наприклад, популярні блогери рекламують певні товари. І за висвітлення цієї інформації на своїй сторінці вони отримують кошти.
- Зі старшими дітьми подискутуйте щодо оцінки інформації. Звичайно, коли ми бачимо інформацію, якій віримо, то ми її поширимо і навряд чи будемо перевіряти правдивість. Коли ж ми зустрічаємо інформацію, з якою ми не згодні, то важливо зробити крок назад і оцінити, які факти є в такому посланні.
- Спонукайте дитину використовувати різні інформаційні платформи та шукати певні дані самостійно. Світ інтернету працює таким чином, що підкидає нам інформацію, контент, товари згідно з нашими вподобаннями – те, що ми найчастіше шукаємо в пошуковій системі чи про що найчастіше читаємо новини. Таким чином, коло інформації звужується до декількох джерел.
Автори матеріалів OpenMind
Коментарі
Дописати коментар